In 2021 was het terras voor veel horecaondernemers het redmiddel tijdens de beperkende coronamaatregelen. Inmiddels is het terras niet langer een opzichzelfstaand element, maar is het gelijkwaardig aan de binnenruimte(s). Het interieur en de stijl zijn doorvertaald naar het terras door de inzet van mooie (promotie)materialen, verlichting en aankleding. Nu de lente is begonnen, zijn horecaondernemers drukker dan ooit om hun terras klaar te maken voor ‘The Summer of Love’. Merken die hun zichtbaarheid willen vergroten doen er verstandig aan om hier slim op in te spelen.

 

Terras als verlengstuk

Het terras was altijd al een belangrijke, extra inkomstenbron voor de horeca, maar sinds de coronapandemie is het terras 365 dagen per jaar een verlengstuk van de zaak geworden. Het is dan ook volkomen begrijpelijk dat horecaondernemers het maximale uit hun terras willen halen. Maar in deze tijd is investeren niet meer zo vanzelfsprekend. Het was dan ook geen verrassing toen uit ons jaarlijks onderzoek onder 100 horecaondernemingen met terras door heel Nederland bleek dat ondernemers een voorkeur hebben voor bijdrage aan promotiematerialen boven een financiële bijdrage van merken. De horecaondernemers uit het onderzoek gaven aan meer interesse te hebben in promotiematerialen omdat deze zichtbaarheid opleveren, zowel op het terras als binnen, waarmee zij meer gasten kunnen verleiden om op hun terras plaats te nemen.

 

Praktische en duurzame promotiematerialen

Om de gasten te verleiden gebruiken de ondernemers verschillende promotiematerialen. Voor het terras gaat een duidelijke voorkeur uit naar praktische en duurzame promotiematerialen als parasols, stoepborden, zitzakken, bannerdoeken, glaswerk, tafelkaartjes en menukaarten in verschillende vormen en maten. Wat opvalt in het onderzoek is dat lopers en vlaggen momenteel in populariteit afnemen.

 

 

Personalisatie promotiematerialen belangrijke factor

Dat steeds meer merken promotiematerialen aanbieden, betekent niet dat horecaondernemers op het aanbod ingaan. De ondervraagde ondernemers geven aan dat de materialen moeten aansluiten bij de huisstijl van de zaak. Vooral wanneer het materiaal volledig in merkdesign is, moet dit aansluiten bij de look-and-feel van de zaak. 49 Procent van de ondervraagde horecaondernemers vindt het zeer belangrijk dat de promotiematerialen volledig passen binnen hun eigen huisstijl.

 

Menukaarten inclusief QR-code

Hetzelfde geldt voor de menukaarten, het visitekaartje van de ondernemer. Voor 92 procent van de ondervraagden is het design van de menukaart van essentieel belang en ze geven aan dat ze de kaart(en) volledig in eigen huisstijl willen opmaken. Een horecalocatie heeft gemiddeld vijf menukaarten, waarbij vooral de lunch-, dranken- en borrelkaart met QR-code voor op het terras erg populair zijn. Het enige wat de ondernemers hiervoor hoeven te doen is deze te bestellen in het Brand Management Platform van het betreffende merk dat deze service aanbiedt. De ondernemer selecteert de point-of-sale-materialen waar hij/ zij behoefte aan heeft. Deze kunnen volledig in eigen huisstijl met logo opgemaakt worden zodat de horecaondernemer super blij is én het merk de zichtbaarheid krijgt bij de consument.

 

Zet jouw merk op de kaart

Wil je net als Aperol Spritz, Coca-Cola, Lipton, Red Bull en Duvel zo zichtbaar mogelijk zijn op alle terrassen van Nederland? Neem dan vandaag nog contact met ons op om er straks zeker van te zijn dat jouw lokale partners eenvoudig toegang hebben tot alle promotiematerialen die ze nodig hebben om zichzelf, maar ook jouw merk, op de kaart te zetten.