Een mooi vormgegeven en inhoudelijk sterke menukaart is essentieel voor iedere horecaonderneming. Een menukaart is namelijk niet alleen het visitekaartje van de zaak, een goed vormgegeven overzicht van alle gerechten en drank stimuleert vooral de verkoop. Om horecaondernemers te helpen bij het professionaliseren van hun menukaart, vroeg Coca-Cola ons een speciale menukaartentool te ontwikkelen.

Altijd een passende uitstraling

Het resultaat is een gebruiksvriendelijke onlineomgeving waar members van het Coca-Cola Europacific Partners-platform onder andere kunnen kiezen uit verschillende basistemplates voor de menukaart. Van een drieluik met daarop ruimte voor 12 sodas en stills, 6 mixers en 35 andere producten, tot een A4-model met ruimte voor 12 sodas en stills en 6 mixers. En dat alles in verschillende basisontwerpen en -kleuren, waardoor er altijd een passende uitstraling tussen zit. Na het selecteren van het formaat en basismodel kunnen de horecaondernemers snel en gemakkelijk hun menukaart opmaken in het design dat bij hun eigen stijl past.

Het succes van de menukaartentool 

Dat Coca-Cola voor horecaondernemers de mogelijkheid creëert om zelf menukaarten te ontwerpen, op hun kosten de kaarten drukt en de optie biedt om de kaart meteen ook te digitaliseren, is in de markt zeer goed ontvangen. In de eerste zes maanden dat de menukaartentool live staat, zijn er al bijna 15.000 kaarten besteld. Meer dan de helft van de horecaondernemers bestelde daarnaast ook een digitale menukaart.

Stijgende behoefte aan personalisatie

Wat opvalt in de bestelhistorie is dat vooral de personalisatiemogelijkheid wordt gewaardeerd. Deze stijgende behoefte aan personalisatie zien wij ook terug in ons jaarlijkse horecaonderzoek, waarvoor we dit jaar ruim 100 zelfstandige horecazaken met terras, hebben ondervraagd. In een volgend artikel zullen we hier dieper op ingaan, maar voor nu de belangrijkste conclusies uit dit onderzoek op het gebied van menukaarten:

  • Er is veel behoefte aan fysieke POS-materialen en dit is een dure aanschaf voor de ondernemer; wel wil 71 procent van hen minimaal het eigen logo op de materialen.
  • Personaliseren blijft ontzettend belangrijk: vrijwel alle ondernemers vinden het belangrijk dat alle promotiematerialen passen binnen hun huisstijl.
  • Horecaondernemers gebruiken gemiddeld ruim 4 menukaarten. Basis is kaarten voor momenten: diner-, lunch- en borrelkaart in combinatie met een losse drankenkaart.
  • 71% van de horecaondernemers wisselt 2 of 4 keer per jaar van menukaart. 20% gebruikt het hele jaar dezelfde kaart.
  • 92% vindt het design van de menukaart zeer belangrijk en wil de menukaart volledig in eigen huisstijl opgemaakt
  • 20% maakt gebruik van een digitale menukaart door middel van een QR-code
  • 50% heeft interesse in meer online zichtbaarheid door middel van sociale media posts, maar wordt daar door gebrek aan kennis en tijd graag bij geholpen.

Toekomst

Aan de hand van alle feedback zullen Coca-Cola en Menuez in de komende maanden verder werken aan het optimaliseren van de (digitale) menukaartentool. Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen of ben je benieuwd of de tool ook voor jouw merk toegevoegde waarde kan bieden? Neem dan gerust contact met ons op. Onze experts delen met plezier hun kennis en ervaring.