Wist je dat veel gasten al bepalen wat ze willen eten, voordat ze een restaurant binnenstappen? Sterker nog, hun keuze om überhaupt een horecagelegenheid te bezoeken, wordt vaak beïnvloed door wat ze online zien. Onderzoek bevestigt dat het bekijken van een menukaart de belangrijkste stap is in het beslissingsproces van restaurantbezoekers. Menuez legt uit waarom online menukaarten zo belangrijk zijn.

Hoe belangrijk is het online menu voor bezoekers?

Voor gasten is vooraf online onderzoek een manier om zeker te weten dat er iets op het menu staat dat hen aanspreekt en of het aanbod past bij hun dieetwensen of budget. Dit maakt de online menukaart niet alleen een overzicht van gerechten, maar een slim marketinginstrument. Voor horecaondernemers biedt dit kansen, want een goed ontworpen, duidelijke en aantrekkelijk gepresenteerde online menukaart kan de doorslag geven voor een bezoek. Uit een recente nationale enquête uit Canada blijkt dat maar liefst 71% van de mensen altijd, vaak of soms het menu van een restaurant bekijkt voordat ze het voor de eerste keer bezoeken. Uit een soortgelijke survey van OpenTable, een Amerikaanse softwaregigant voor horecaoplossingen en reserveringen, blijkt dat zelfs 93% van de ondervraagden aangaf van tevoren online het menu te checken.

Wat drijft deze gewoonte? Hier zijn de belangrijkste redenen die gasten noemen:

  1. Smaakvoorkeuren – Zien of er iets lekkers op het menu staat (61%).
  2. Besluitvorming – Vooraf beslissen wat ze zullen bestellen (45%).
  3. Dieetwensen – Checken of er opties zijn die aan dieetbehoeften voldoen (33%).
  4. Rustige voorbereiding – Meer tijd hebben om te beslissen (32%).

De online menukaart bepaalt waar gasten eten

De opvallendste conclusie uit het onderzoek is dat menu’s de belangrijkste beslissingsfactor zijn bij de keuze voor een restaurant. Ze wegen zelfs zwaarder dan andere factoren zoals prijs, recensies of locatie. 49% van de gasten geeft aan dat de menukaart hun belangrijkste overweging is. Ter vergelijking: prijs scoort 24%, recensies 14%, locatie 10%, en foto’s slechts 3%. Dit betekent dat een goed ontworpen en een eenvoudig, online toegankelijk menu niet alleen de verwachtingen van je gasten beïnvloedt, maar ook hun uiteindelijke keuze bepaalt.
Andere interessante conclusies waren dat het vooraf online bekijken van het menu verschilt per generatie en geslacht. Vrouwen (21%) zijn eerder geneigd dan mannen (14%) om vooraf te onderzoeken wat ze gaan eten, en daarnaast is het onder gen Z (33%) een stuk normaler om altijd even een kijkje te nemen, dan onder Boomers (12%).

Menuez: jouw partner in menukaarten

Bij Menuez verdiepen we ons in het gedrag van restaurantbezoekers om jou te helpen optimaal in te spelen op hun behoeften. We geloven dat een goed ontworpen (online) menukaart niet alleen een presentatie van je gerechten is, maar een marketinginstrument dat je omzet en klanttevredenheid kan verhogen.

Wil je meer weten over hoe jouw menukaart gasten kan verleiden en binden? Neem contact met ons op, we delen graag onze inzichten en tools met je.