Consumenten zijn steeds vaker op zoek naar drankjes met weinig of geen calorieën en tegelijkertijd willen ze ook smaakvariatie en beleving.
Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) speelt in op die behoeften en lanceerde dit voorjaar drie nieuwe smaken en nieuwe menukaarten om het suikervrije aanbod in de horeca te presenteren. Menuez zorgde er vervolgens voor dat de nieuwe drankenkaarten zijn geleverd en een online bannercampagne voor nog meer lokale aandacht zorgde.
Uitbreiding suikervrij drankportfolio
Voor CCEP heeft het altijd de prioriteit om in te spelen op veranderende consumentenvoorkeuren. Uit onderzoek van Panelwizard onder 1100 horecabezoekers blijkt dat een op de vier gasten in de horeca suikervrije of caloriearme varianten kiest en iets meer dan de helft op suiker let als ze een drankje bestellen. Het is dan ook niet zo vreemd dat CCEP het drankportfolio met weinig en/of zonder calorieën ieder jaar uitbreidt. In de horeca lanceren ze dit jaar maar liefst drie nieuwe dranken: Coca-Cola zero sugar cherry, Fuze Tea Green Tea apple kiwi no sugar én Fanta Orange no sugar.
Nieuwe menukaarten
Om dit zo goed mogelijk aan consumenten te presenteren helpt CCEP de horecaondernemers op verschillende vlakken. Eén daarvan is het opmaken van de menukaart, waarbij de suikervrije alternatieven een prominente plek krijgen. In het nieuwe design dat in samenwerking met gedragswetenschappers is ontwikkeld, kunnen de ondernemers voor een bepaalde positionering van de drankenselectie kiezen om zo suikervrije keuzes te stimuleren.
Aangepaste verkooptechnieken
Over de ontwerpfase van de menukaart zegt Arjan Wiertz, Director Away from Home bij CCEP in een interview met
Misset Horeca het volgende: “Bij het ontwerpen van een nieuwe menukaart wordt er gekeken naar een zogeheten beslisboom. Daaruit blijkt dat gasten op een bepaalde manier de menukaart lezen en daar proberen we op in te spelen. Door bijvoorbeeld als eerste keuze bij het bestellen Coca-Cola zero sugar aan te bieden, zagen we dat de keuze voor de zero sugar-variant significant opliep. We weten dus dat het werkt en passen deze verkoopinzichten ook online toe.”
Gratis nieuwe drankenkaarten bestellen
CCEP biedt haar horecapartners ook aan om de nieuwe drankenkaarten te ontwerpen, te laten drukken en optioneel ook te digitaliseren met de hulp van Menuez. En dat alles zónder dat deze ondernemers hun eigen look-and-feel kwijtraken. Het aanpassen van de inhoud van de drankenkaarten werkt voor de ondernemers net zo snel en gemakkelijk als altijd. Zo kunnen ze in het
Brand Management Platform hun eerder bestelde drankenkaarten openen en aanvullen met de drie nieuwe dranken, of kiezen voor het compleet nieuwe design waarin de nieuwe categorieën suikervrij en suikerhoudend al zijn opgenomen. Het team van Menuez controleert vervolgens iedere bestelling waardoor de merkidentiteit is gewaarborgd, de opmaak en tekst gecontroleerd en de menukaarten met de meest hoogwaardige materialen worden geproduceerd en geleverd.
Hyperlokale online bannercampagne cadeau
Om de nieuwe menukaarten te promoten en horecaondernemers te motiveren om het suikervrije aanbod visueel zichtbaarder te maken, ontvingen de eerste 20 ondernemers die hun menukaart aanpasten van CCEP een
hyperlokale online bannercampagne cadeau. Het team van Menuez heeft er vervolgens voor gezorgd dat de inhoud van de bannercampagne in tekst en beeld is gepersonaliseerd en dat de campagnes zo slim en lokaal mogelijk zijn ingekocht. Deze inkoopstrategie heeft ervoor gezorgd dat uitsluitend consumenten die zich in de buurt van de lokale ondernemer bevonden, de online advertentie te zien kregen.
Bied ook jouw partners service en gemak Wil je als merk dezelfde service en hetzelfde gemak aan je partners bieden als Coca-Cola Europacific Partners doet? Neem dan gerust
contact met ons op. Onze experts delen met plezier hun kennis en ervaring.