Waar de QR-code in Azië al jaren is ingeburgerd, bleef de populariteit in Nederland uit. Tot corona. Met name in de horeca is de QR-code enorm populair. Vooral de koppeling met een digitale menukaart blijkt voor veel horecaondernemers dé oplossing te zijn om het personeelstekort op te vangen en contact met de klanten tot een minimum te beperken, iets wat in deze tijd heel belangrijk is.
Menukaarten
Uit ons eigen onderzoek blijkt dat horecaondernemers gemiddeld vier menukaarten gebruiken: diner-, lunch- en borrelkaart in combinatie met een losse drankenkaart. 71% van de ondervraagde horecaondernemers wisselt vervolgens ook nog eens twee of vier keer per jaar van menukaart. Een digitale menukaart is daarom een ideale oplossing. Je kunt de diverse kaarten onder 1 landingspagina plaatsen. Zie ter beeldvorming de QR-bestelpagina van Café de Waard in Amsterdam:
Merken bieden (financiële) steun
Om horecaondernemers te ondersteunen in deze uitdagende tijden bieden steeds meer merken als bijvoorbeeld Aperol Spritz, PepsiCo, RedBull en Duvel horecaondernemers de mogelijkheid om op hun kosten een QR-pakket aan te schaffen. En dat alles met behoud van hun merkidentiteit en zonder dat ze daar zelf omkijken naar hebben.
Binnen hun Brand Management Platform hebben deze merken een QR-optie toegevoegd. De ondernemer selecteert uit vier opties het design van de QR-sticker. Afhankelijk van het merk kan de horecaondernemer het design van de QR-sticker personaliseren door bijvoorbeeld het eigen logo aan het ontwerp toe te voegen.
Digitale menukaart
In het design van hun eigen merk (dat ze eventueel kunnen finetunen met hun huisstijl en logo) kunnen de horecaondernemers vervolgens heel eenvoudig hun digitale menukaart(en) ontwerpen. Het gebruik van de digitale menukaart is ook voor de klanten van de horecaondernemers heel simpel. De ondernemers ontvangen stickers met hun QR-code(s) die ze op de tafels kunnen plaatsen. Optioneel kun je als merk de optie aanbieden om het benodigde QR-codedrukwerk (tafelstickers, marmeren/ houten/aluminium bordjes en tafelnummers) via het platform te laten bestellen. De gasten kunnen dan via hun eigen smartphone of een tablet de digitale menukaart bekijken, consumpties bestellen en betalen. De menukaart zelf is zo ingericht dat het kinderlijk eenvoudig is om ermee om te gaan.
Bestellen en betalen met de QR-code
De horecaondernemers kunnen ervoor kiezen om naast de digitale menukaart een bestel- en betaaloptie aan het QR-pakket toe te voegen. Dankzij de koppeling met het kassasysteem en/of keukenschermen is iedere bestelling direct inzichtelijk.
Het toevoegen van de besteloptie biedt horecaondernemers naast gemak en snelheid ook slimme extra upsell mogelijkheden die voor een hogere gemiddelde besteding en doorloopsnelheid kunnen zorgen. Uit meerdere onderzoeken blijkt namelijk dat gasten meer bestellen wanneer ze niet in contact staan met de bediening. Het afrekenen zelf is vervolgens voor de klanten ook heel gemakkelijk. Ze kunnen kiezen uit verschillende betaalmethodes: iDEAL, creditcard of betalen bij bezorgen/afhalen. Tevens zit er een handige fooi-optie in waarmee gasten een fooi aan de betaling kunnen toevoegen.
Alle voordelen van de digitale menukaart en de QR-code op een rij:
- Er zijn minder contactmomenten tussen de gast en de bediening. Een voordeel in de anderhalvemetersamenleving. Daarnaast gebruiken de gasten hun eigen telefoon, waardoor ze de menukaart niet hoeven aan te raken. Dit voorkomt mogelijke verspreiding van het coronavirus via de fysieke menukaart.
- Gasten kunnen direct bestellen, ze hoeven niet te wachten totdat de bediening hen gezien heeft. Daardoor bestellen ze sneller en vaker een tweede keer.
- Handige up- en cross-sell mogelijkheden die de gast verleiden om meer te bestellen. Bestelt iemand koffie? Dan kun je in de digitale menukaart automatisch de vraag laten verschijnen of iemand daar een stuk appeltaart bij wil, en zo ja, of er slagroom op moet.
- Het inzetten van de QR-code zorgt ervoor dat ook bij een lagere personeelsbezetting alle gasten snel worden geholpen.
- De bediening heeft meer tijd voor persoonlijke aandacht bij het brengen van de bestelling.
- Naadloze integratie met het kassasysteem waardoor orders automatisch worden gesynchroniseerd en vervolgens geprint zoals gewone bestellingen.
- Mogelijkheid om contactloos te betalen zodat het coronavirus niet via contant geld of pinautomaat wordt verspreid.
Meer weten over de digitale menukaart en QR-module?
Ben je benieuwd hoe ook jij als merk de handige digitale menukaart met QR-code aan jouw horecapartners als service kunt aanbieden? Neem dan gerust contact met ons op. Onze experts delen met plezier hun kennis en ervaring.