Afgelopen maand sloegen AkzoNobel en Menuez de handen ineen voor een online hyperlokale bannercampagne, met als doel Sikkens-producten nog dichter bij de klant te brengen. De focus lag op maximale zichtbaarheid, precies daar waar de klanten zich bevinden. Na een succesvolle display-campagne in het voorjaar met zo’n 16,9 miljoen views en bijna 12K clicks, krijgt digitaal steeds vaker de voorkeur bij de verfgigant. Op de banners van dit najaar werd zelfs 33% meer geklikt en deze werd in de winkel ondersteund met fysieke promotiematerialen, zoals stoepborden en posters. Deze campagnes bieden lokale verfhandelaars de kans om via gepersonaliseerde banners binnen een straal van 7,5 kilometer Sikkens-producten met korting aan te bieden, waardoor consumenten in hun omgeving direct in aanraking komen met relevante promoties.
AkzoNobel en Menuez hebben al meer dan tien jaar een strategische samenwerking voor de Nederlandse en Belgische markt. Waar de focus eerst vooral lag op print en huis-aan-huiscampagnes, vindt nu een verschuiving plaats naar digitaal en multichannel. Zo ook bij Sikkens dat onderdeel is van de AkzoNobel-groep en al meer dan 225 jaar bekendstaat om zijn premium verven en lakken. In samenwerking met Menuez werd afgelopen oktober opnieuw de focus gelegd op het bereiken van klanten via een gerichte display-campagne. Dankzij slimme, lokale targeting worden de online banners alleen getoond aan consumenten die zich in de buurt van een deelnemende Sikkens-ondernemer bevinden. Met deze online campagne wil AkzoNobel de lokale zichtbaarheid van het verfmerk naar een hoger niveau tillen en de verkoopresultaten bij alle deelnemende erkende Sikkens-specialisten (ESS) stimuleren door meer traffic naar de winkel te genereren.
Lokale zichtbaarheid, met maximale inzet op traffic naar de winkel
Sikkens bood van 30 september tot en met 21oktober lokale ondernemers opnieuw de kans om deel te nemen aan een digitale campagne, waarbij zij banners konden personaliseren en inzetten in hun eigen regio. Binnen het afgegeven design-kader van Sikkens waren de ondernemers vrij om hun logo en specifieke kortingsactie toe te voegen. Klanten die online zochten naar verfproducten, zagen vervolgens gepersonaliseerde banners van de dichtstbijzijnde Sikkens-dealer, waarbij zij direct na de click landde op de website van de dealer. De winkel werd vervolgens ook extra ondersteund met fysiek POS-materiaal, zoals posters en stoepborden. Met de campagne zorgde Sikkens voor een verhoogde zichtbaarheid en lag de focus op het genereren van traffic naar de winkel.
Succesvolle samenwerking en bewezen resultaten
Eerdere online campagnes die via het door Menuez ontwikkelde Brand Management Platform zijn aangeboden aan Sikkens-dealers, hebben indrukwekkende resultaten opgeleverd. Het merk zag toen met 209 tailormade campagnes een aanzienlijke verhoging van de zichtbaarheid voor lokale ondernemers en verbeterde conversieratio’s. Het platform stelt lokale winkeliers in staat om hun eigen logo, productprioriteiten en specifieke kortingspercentage aan te passen aan de nationale campagnes en persoonlijke voorkeur. Sikkens hoopte met de technische ondersteuning van Menuez zijn lokale partners dit najaar opnieuw de kans te bieden om hun klantenbestand verder uit te breiden. Daarom konden zij weer rekenen op gepersonaliseerde, hyperlokale banners. Naar aanleiding van de learnings van de vorige campagne werd de aanpak iets aangepast en overgestapt een CPC- en vCPM-biedstrategie en meer open plaatsingen. Zo werd het budget effectiever benut. De nieuwe CPC-strategie resulteerde uiteindelijk in meer clicks en lagere kosten per click, wat beter aansloot bij de doelstelling om een winkelbezoek te stimuleren. De vCPM-strategie daarentegen, leverde meer impressies op tegen een lagere CPM. Hoewel de kwaliteit van plaatsingen iets daalde, had dit geen merkbare impact op de resultaten. Deze bannercampagne presteerde daarmee nóg beter dan die in het voorjaar, met heel tevreden klanten als gevolg.
Slim en meetbaar adverteren op exact de juiste plek
Iedere ondernemer ontving gedetailleerde en meetbare resultaten over de impact van de campagne. Dat zorgt voor transparantie en geeft hen ook de mogelijkheid om hun marketingactiviteiten te optimaliseren. AkzoNobel kreeg naast de lokale partners uiteraard ook inzicht in views, klikken en conversies, wat het bedrijf helpt om toekomstige campagnes nog beter af te stemmen op lokale doelgroepen. Deze datagedreven aanpak versterkt de relatie tussen Sikkens en zijn lokale partners, en draagt daarnaast bij aan de groei en het succes van elke deelnemende ondernemer. De campagnes werden ingezet met een radius van maximaal 7,5 kilometer rondom de retailer, om zoveel mogelijk lokale consumenten naar de winkel te trekken. Op deze manier werd gezorgd voor een hoge lokale zichtbaarheid, maar ook voor duurzame klantrelaties en betere verkoopresultaten (+83%) op lange termijn.
Benieuwd hoe jij de relatie met lokale afnemers kunt versterken en tegelijkertijd kan zorgen voor meer doorverkoop? Neem dan gerust contact met ons op. We delen graag onze kennis over hoe jij als merk kan profiteren van een hyperlokale banner en het bieden van lokale marketingondersteuning.