Voor Franchiseplus schreef Menuez-oprichter Geerteke Verbaten dit keer een column over digitalisatie en automatisering, en de kosten die hiermee bespaard worden. En dat is geen overbodige luxe, aangezien het managen van verschillende vestigingen al een kostbare taak an sich is. 💰💰💰
Aanleiding voor het schrijven van de column is een recent onderzoek onder grote food franchiseformules dat wij onlangs hebben gehouden. Uit dit onderzoek blijkt onder andere dat er een grote voorkeur is voor geautomatiseerde systemen als het gaat om bestellen en distribueren van promotiematerialen.
Voorzien in maatwerk en lokale wensen zonder merkidentiteit te verliezen
Het beheren en bestellen van promotiematerialen vinden veel franchisegevers een uitdaging of tijdrovend proces, vooral als het gaat om veel locaties en diverse individuele wensen voor maatwerk. De artikelen komen vaak van meerdere leveranciers, en franchiseformules ervaren moeilijkheden in het logistieke proces om alle promotiematerialen te verdelen en te versturen naar de juiste locaties, of betalen dubbel voor handling en verzending. De behoefte aan vrijheid van franchisenemers wordt door het hoofdkantoor niet altijd gerespecteerd, want maatwerk is kostbaar. Daarnaast is merkbewaking zeer belangrijk, vooral bij hard franchiseformules, waar uitstraling uniform moet zijn. Het gebruik van een Brand Management Platform biedt een oplossing. Het is een gebruiksvriendelijke, online tool waarop elke franchisenemer snel kan inloggen en vaste templates eenvoudig kan bewerken binnen de huisstijl-kaders. Door alle leveranciers aan te sluiten op één centraal platform, wordt het bestelproces gestroomlijnd en de logistiek vereenvoudigd. Dit resulteert in aanzienlijke tijdsbesparingen en efficiëntieverbeteringen, zoals blijkt uit de ervaringen van franchiseformules die al gebruikmaken van dergelijke systemen.
Tijdsbesparing en grotere betrokkenheid
Meerdere franchiseformules geven aan dat franchise geen “one size fits all” is. De verschillende lokale wensen maken het lastig een passende strategie te vinden. De franchiseformules die gebruikmaken van een Brand Management Platform geven aan dat zij juist op dit vlak grotendeels ontzorgd zijn en het gebruik ervaren als efficiënt en tijdbesparend. Ook interne communicatie wordt een stuk makkelijker. Dit bleek voorheen een uitdaging binnen de franchisebranche. Het bereiken van de franchisenemers is lastig, ondanks het gebruik van verschillende communicatiemiddelen. Whatsappjes verdwijnen en e-mails worden door tijdgebrek niet altijd gelezen. Een geïntegreerd platform helpt dit verbeteren door een gestroomlijnde en effectieve communicatie tussen franchisegevers en franchisenemers te bieden. Door ze onderdeel te maken van het marketingproces en persoonlijke communicatie wordt de betrokkenheid van franchisenemers tevens aanzienlijk vergroot.
Trends en ontwikkelingen in de franchisebranche benadrukken automatisering
De duurzaamheidstrend en vraag naar groenere alternatieven hebben ook hun intrede gedaan in de franchisewereld. Automatisering kan bijdragen aan een duurzamer proces. Uit het onderzoek komt naar voren dat de franchisenemers regelmatig promotiematerialen weggooien, omdat ze vanuit het hoofdkantoor te veel ontvangen. Een Brand Management Platform maakt het mogelijk om gerichter in te kopen per locatie. Dit zorgt voor het verminderen van verspilling en het efficiënter gebruik van promotiematerialen. Vooralsnog nemen vooral de grotere franchiseformules hierin het voortouw. Zij zijn druk bezig om processen te automatiseren en te stroomlijnen. De franchiseformules die hier (nog) minder mee bezig zijn hebben vaak de mankracht of de financiële middelen niet. Zonde, want deze investering verdient zichzelf snel terug!