Periodiek organiseren wij voor onze klanten, waaronder Coca-Cola en Unilever, grote brainstorm- en inspiratiesessies. Tijdens deze sessies blikken we terug op het afgelopen periode en kijken we vooral vooruit. Waar hebben de lokale (horeca)ondernemers behoefte aan als het gaat om promotie en marketing? Menuez zocht het uit en in dit artikel delen we de drie belangrijkste bevindingen uit onze gesprekken met ondernemers.

Terugblik

Als we kijken naar de laatste twaalf maanden zien we zowel bij Coca-Cola als bij de verschillende merken van Unilever dat de behoefte aan personalisatie onder Nederlandse horecaondernemers enorm is toegenomen. Zowel de menukaartentool van Coca-Cola, waarop horecaondernemers hun gepersonaliseerde menukaart kunnen ontwerpen en bestellen, als de gepersonaliseerde ijskaart van OLA is toegenomen in populariteit.

Wensen van horeca Nederland

Deze stijgende behoefte aan personalisatie zien wij ook terug in ons jaarlijkse horecaonderzoek, waarvoor we dit jaar ruim 100 zelfstandige daytime horecazaken met terras, hebben ondervraagd. In een volgend artikel zullen we hier dieper op ingaan, maar voor nu de belangrijkste conclusies uit dit onderzoek:

  • 80% van de Nederlandse horecaondernemers wil hulp van de fabrikant om hun zichtbaarheid zowel online als offline te vergroten.
  • Online marketing is nog relatief nieuw terrein voor ondernemers. Kansen: socialmediaposts aanbieden en online advertenties (lage kosten en groot bereik)
  • Er is veel behoefte aan fysieke POS-materialen en dit is een dure aanschaf voor de ondernemer; wel wil 71 procent van hen minimaal het eigen logo op de materialen.
  • Personaliseren blijft ontzettend belangrijk: vrijwel alle ondernemers vinden het belangrijk dat de promotiematerialen passen binnen hun eigen huisstijl.

Top drie promotietrends van 2022

Aan de hand van de cijfers uit het onderzoeksrapport en op basis van de gesprekken die wij daarnaast iedere dag met horeca Nederland voeren, hebben wij een top drie samengesteld van marketingmiddelen die de lokale zichtbaarheid kunnen vergroten.

1. Online adverteren

Het inzetten van online marketing is voor veel ondernemers nog een relatief onbekend terrein. Om lokale ondernemers hierbij te ondersteunen kun je als merk nu ook hyperlokale online marketing aanbieden. Met behulp van een Brand Management Platform kunnen merken landelijke banner- en socialmediacampagnes uploaden en deze beschikbaar stellen voor hun lokale partners. Het team van Menuez zorgt er vervolgens voor dat de campagnes voor de lokale ondernemer zo slim en lokaal mogelijk worden ingekocht. Deze inkoopstrategie zorgt ervoor dat alleen consumenten die zich in de buurt van de lokale ondernemer bevinden, de online advertentie te zien krijgen. Eén gepersonaliseerde advertentie kan al 10 miljoen views opleveren, wat de zichtbaarheid van de ondernemer aanzienlijk zal vergroten.

2. Gepersonaliseerd promotiemateriaal

Mede door de coronacrisis is het inkopen van promotiemateriaal voor veel individuele ondernemers een dure aangelegenheid. Om hen hierbij te ondersteunen zullen naar verwachting steeds meer merken deze horecaondernemers in de toekomst de mogelijkheid bieden om op hun kosten deze materialen in te kopen. Van posters, tafelkaartjes, menukaarten, prijslijsten, flyers, parasols, zitzakken en bannerdoeken tot kleding, ieder item is personaliseerbaar en met één druk op de knop door te vertalen naar alle andere producten. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze fantastische, 100 procent gerecyclede statiegeld- en zwerfafvaloplossingen van PETman (en CANman). Op de gepersonaliseerde wikkel kan de naam van de ondernemer worden geplaatst, de ondernemer kan zelf het spaardoel selecteren en voor de juiste uitstraling kunnen ondernemers terecht bij een uitgebreide beeldbank.

3. Eerdere succesverhalen optimaliseren

Never change a winning team, of product in dit geval. Bij Menuez zijn we van mening dat je niet alleen naar nieuwe dingen moet kijken, maar dat je vooral moet kijken naar wat goed loopt en wat je kunt doen om dat nog beter te maken. Om hierachter te komen benaderen wij horecaondernemers uit heel Nederland en vragen hen dan heel specifiek naar hun mening over bijvoorbeeld de ijskaart van OLA of over de combideals van Coca-Cola. Op basis van deze gesprekken gaan wij nu beide producten optimaliseren. Denk hierbij aan het toevoegen van een DOT-sticker, het introduceren van de alu-tafelkaart en het optimaliseren van de digitale menukaart.

Wil je meer weten over deze trends of de producten? Neem dan gerust contact met ons op. Onze experts delen met plezier hun kennis en ervaring.