Als franchiseformule is merkbewaking het allerbelangrijkste. De uitingen op de
verschillende locaties bepalen immers de merkervaring van de consument. Het
uitrollen en managen van campagnes en promotiemateriaal speelt een
belangrijke rol in de uniformiteit, maar blijkt tegelijkertijd ook vaak een
uitdaging. Recent onderzoek uitgevoerd door Menuez biedt inzicht in het
gebruik van een Brand Management Platform voor het creëren, beheren,
produceren en verzenden van marketingmaterialen. In dit artikel lees je de
belangrijkste bevindingen en een overzicht van de voor- en nadelen die
hoofdkantoren én locaties (franchisenemers) ervaren bij het implementeren
van een online marketingplatform.

Behoefte aan overzicht bij promotiemiddelen
De problemen bij het bestellen van promotiematerialen ontstaan vooral bij sterke
groei van de franchiseformule. Als het te veel wordt, heeft dat vooral te maken met
het aantal locaties, het aantal leveranciers en/of complexe producten (zoals
menukaarten). Daarnaast is er een groeiende vraag naar een oplossing om digitale
content te organiseren en te beheren, genaamd Digital Asset Management (DAM).
Dit is een systeem waar algemene informatie zoals logo’s, visuals, nieuwsbrieven,
presentaties en handboeken centraal worden opgeslagen en makkelijk door de
locaties te vinden en te downloaden zijn.

Duurzaamheid is geen belangrijk thema bij promotiematerialen
Duurzame keuzes staan niet bij iedereen even hoog op de agenda. Sommige
franchisegevers kiezen bewust voor duurzame materialen, terwijl anderen het thema
vermijden vanwege de kosten. Printing-on-demand kan bijdragen aan een
duurzamer proces. Door beter inzicht te krijgen in de behoeften van verschillende
vestigingen, hoef je minder te produceren wat leidt tot een duurzamer proces.
Tegelijk is de franchisenemer tevreden omdat hij de promotiemiddelen ontvangt die
passen bij zijn locatie. Printing-on-demand, via een Brand Management Platform, is
voor franchiseformules een mooie oplossing om hun footprint in marketing materialen
te verlagen.

One size fits NOBODY
De resultaten benadrukken dat een one-size-fits-all-aanpak niet effectief is binnen de
franchise. Experts geven aan dat een Brand Management Platform vooral nuttig is
voor franchiseformules vanaf veertig locaties. Hoewel een platform om te
organiseren en personaliseren positieve resultaten kan opleveren, is het gebruik
ervan niet zonder uitdagingen. Niet alle franchiseformules die een platform
gebruiken, zijn volledig tevreden. De reden hiervoor is dat een deel van deze locaties
geen gebruik maakt van de aangeboden materialen. Om deze groep te bereiken is
extra communicatie en actie nodig. Eenvoud van het systeem moet ervoor zorgen
dat de locaties er gebruik van maken. De afstemming tussen het hoofdkantoor en
locatie wordt ook geborgd op het platform en dit zal de algehele efficiëntie binnen de
franchiseformule aanzienlijk kunnen verbeteren. Een positief voorbeeld komt van
Cavesco, die zegt dat het gebruik van een Brand Management Platform voor
overzicht en tijdbesparing zorgt, doordat alle aanvragen snel en op één plek worden
afgehandeld.

Communicatie is key
Interne communicatie blijft een uitdaging binnen veel franchiseformules. Het bereiken
van franchisenemers is lastig, omdat elk individu op een andere manier benaderd
moet worden en elke locatie andere wensen en behoeften heeft. Dit vraagt om een
tweezijdige communicatiestroom en maatwerkoplossingen binnen het platform die
flexibiliteit en effectiviteit bieden. Iets waar een goed ontworpen Brand Management
Platform op in zou moeten spelen met tools zoals een online marketing kalender,
geautomatiseerde nieuwsbrieven en andere berichtgeving.

Hoe zit het met de lokale vrijheid en merkbewaking?
Merkbewaking is essentieel voor franchiseformules, vooral bij hard franchises waar
een consistente uitstraling vereist is. Hoewel er behoefte is aan vrijheid onder
franchisenemers, wordt hier vaak vanwege de kosten in de praktijk weinig gebruik
van gemaakt. Dit benadrukt het belang van een oplossing waarbij zowel
merkbewaking als lokale vrijheid mogelijk is. Dit is nu juist waar het schuurt bij veel
franchisegevers en waar het Brand Management Platform een uitkomst biedt.
Hiermee ervaren franchisenemers de vrijheid om zelf promotieartikelen te kiezen en
deze aan te passen binnen de vooraf bepaalde huisstijl (templates). Daarnaast
worden op deze manier franchisegevers in staat gesteld hun merkzichtbaarheid te
maximaliseren met diverse uitingen op basis van (lokale) campagnedoelstellingen
passend in de lokale omgeving.

Wel of niet investeren in een Brand Management Platform?
Digitalisering en automatisering zijn hot topics binnen de franchise wereld. Grote
franchiseformules zijn actief bezig met het automatiseren en stroomlijnen van
processen. De formules die hierin achterblijven, missen vaak de benodigde
mankracht of financiële middelen. Daarnaast wordt online adverteren, zowel
nationaal als lokaal, steeds belangrijker. Een Brand Management Platform dat deze
ontwikkelingen ondersteunt, kan een sterke concurrentiepositie bieden. Een andere
opvallende trend is dat steeds meer formules samenvoegen onder één
moederbedrijf. Dit vergroot de complexiteit van merkbeheer, wat de noodzaak van
een efficiënt Brand Management Platform vergroot.

Het gebruik van een online Brand Management Platform biedt zeker voordelen voor
franchiseformules als het gaat om het beheren van marketingcampagnes en
promotiematerialen. Merkbewaking, meer grip, minder verspilling en tijdbesparing
horen tot de pluspunten. Echter, de effectiviteit van het platform hangt sterk af van
het gebruik, de grootte en specifieke behoeften van de franchise. Een op maat
gemaakte oplossing is noodzakelijk om een goede investering te doen die zichzelf
terugverdient.